Zadzwoń 22 734 01 90 Tadeusza Bairda 32A, 05-825 Grodzisk Mazowiecki
Godziny Otwarcia: PON - SOB: 12:00 -20:00 SOB: 8:00 -14:00

Ochrona zębów

Jedną z najczęstszych przyczyn bólu zęba jest próchnica, która pojawia się wtedy, gdy warstwa szkliwa staje się coraz cieńsza, co skutkuje powstawaniem ubytków. Proces próchnicy wywoływany jest przez kwasy wytwarzane przez bakterie znajdujące się w płytce nazębnej, które uszkadzają strukturę zęba. Płytka nazębna to kleista warstwa, którą tworzą białka znajdujące się w ślinie po przemianie pozostałości słodkich pokarmów w jamie ustnej. Niektóre rodzaje próchnicy można leczyć, wdrażając odpowiednie nawyki pielęgnacyjne jamy ustnej i regularnie odwiedzając stomatologa.

Przedstawiony niżej obraz pomoże Ci rozpoznać i zrozumieć objawy próchnicy, dzięki czemu będziesz wiedzieć, jak się przed nią uchronić.

Kolejne etapy próchnicy

Etap 1: Białe przebarwienia

Pierwszy etap próchnicy rozpoczyna się, gdy na powierzchni zęba pojawiają się białe plamki spowodowane brakiem wapna i tworzeniem się płytki nazębnej. Następnie zawarte w płytce bakterie zaczynają przekształcać cukry ze spożywanych pokarmów. Powstające w ten sposób kwasy przyczyniają się do osłabienia szkliwa, wskutek czego rozpoczyna się proces demineralizacji powierzchni zęba. Na tym etapie wciąż można powstrzymać próchnicę dzięki odpowiednim nawykom, jak np. stosowanie właściwych technik mycia zębów, używanie pasty z fluorkiem lub preparatów fluorowych. Wszystkie te metody należy jednak skonsultować ze stomatologiem.

Etap 2: Rozpad szkliwa

Na drugim etapie próchnicy rozpoczyna się rozpad szkliwa pod powierzchnią zęba. Wówczas szkliwo nie może już odbudować się w procesie naturalnej remineralizacji, co powoduje uszkodzenie zęba. W miarę postępowania próchnicy powierzchnia zęba może się ukruszyć. Jeśli do tego dojdzie, należy bezzwłocznie udać się do stomatologa.

Etap 3: Rozpad zębiny

Trzeci etap próchnicy to rozpad zębiny. Jeśli leczenie nie zostanie podjęte, bakterie i kwasy będą nadal miały destrukcyjny wpływ na szkliwo i zwiększy się ryzyko uszkodzenia zębiny. Zębina to część zęba znajdująca się między szkliwem a miazgą. Gdy zmiany próchnicowe dotrą do zębiny, zwiększa się odczuwanie bólu, który chwilami może być bardzo silny. Kiedy dość duża powierzchnia szkliwa zostanie osłabiona na skutek braku wapnia i fosforanów, szkliwo pęka i powstaje ubytek. Na tym etapie najczęściej konieczne jest założenie plomby, aby można było odbudować ząb.

Etap 4: Zajęcie miazgi zębowej

Miazga zębowa uważana jest za centralny punkt zęba. Składa się z tkanki żywej oraz komórek zwanych odontoblastami. Komórki miazgi wytwarzają zębinę, która pełni rolę tkanki łącznej między szkliwem a miazgą. Jeśli bakterie zainfekują miazgę zęba, zbiera się tam ropa, która niszczy naczynia krwionośne i nerwy wokół zęba. Wówczas mówimy o bólu zęba, który może mieć charakter długotrwały. Najczęściej stosowaną formą zabiegu na tym etapie jest leczenie kanałowe.

Etap 5: Powstawanie ropnia

Powstawanie ropnia to końcowy etap próchnicy, zdecydowanie najbardziej bolesny. Jeśli infekcja dotrze do wierzchołka korzenia zęba, istnieje ryzyko, że zainfekowane zostaną również sąsiadujące z nim kości. Dziąsła i język często stają się wtedy nabrzmiałe, co może utrudniać mówienie i powodować inne choroby. Na tym etapie konieczne może okazać się przeprowadzenie dodatkowego zabiegu chirurgicznego.

Etap 6: Utrata zęba

Jeśli żaden etap próchnicy nie będzie leczony, trzeba będzie usunąć ząb.

Jak zapobiegać próchnicy zębów

Nad próchnicą można łatwo zapanować dzięki następującym działaniom profilaktycznym, które poprawiają pielęgnację jamy ustnej i zmniejszają ryzyko pojawienia się próchnicy:

• Dbaj o regularną higienę jamy ustnej – używaj past i płynów do płukania ust, które zawierają fluorek. Poza tym dokładnie szczotkuj zęby za pomocą szczoteczki elektrycznej. To pozwoli Ci zachować zdrowie jamy ustnej, a wiadomo, że prawidłowa higiena to najlepszy środek zapobiegający próchnicy.
  • Unikaj pokarmów bogatych w cukry oraz przekąsek między posiłkami.
  • Picie wody również może Ci pomóc. Jeśli organizm jest odpowiednio nawodniony, wydziela więcej śliny, co korzystnie wpływa na szkliwo i oczyszcza jamę ustną.
  • Regularne wizyty u stomatologa również pomogą Ci zapobiegać próchnicy oraz zachować zdrowe zęby i dziąsła.

Skontaktuj sięz DuoDent

ZADZWOŃ bądź UMÓW SIĘ NA WIZYTĘ